فصل چهارم کتاب قدرت تندخوانی
مشکلات خواندن چیست؟ چگونه می توانیم این مشکلات را حل کنیم؟
مشکلات خواندن
فصل چهارم:
علت وجود مشکلات در خواندن .بسیاری از ما اعتقادات غلطی در مورد خواندن و توانایی هایمان در خواندن داریم.
لحظه ای به مشکلاتی که خودتان در خواندن دارید فکر کنید.رایج ترین مشکلاتی که در رابطه با خواندن وجود دارند از این قرارند:
بینایی - سرعت - درک مطلب- زمان - مقدار- نُت برداری- یادسپاری ترس - خستگی - کسالت - تجزیه و تحلیل - سازماندهی - بازگشت به عقب فراخوانی - مجموعه واژگان - تولید آوای فرعی - انتخاب - رد وانکار تمرکز -پرش به
این
ویژگیها نتیجه عدم توانایی نیستند بلکه در نتیجه خودباوری منفی روش های
آموزشی نامناسب یا در اثر عدم درک در چگونگی کار مشترک چشمها و مغز جهت جذب
اطلاعات ناشی میشوند.
شما هم احتمالا به یکی از دو روش آوایی (به آن
روش الفبایی هم میگویند.) یا روش ببین و بگو خواندن را یاد گرفتید در حالت
ساده روش آوایی ابتدا الفبا را به کودک آموزش میدهد به دنبال آن صوت و آوای
هر یک از حروف الفبا سپس ترکیبی از این اصوات را به صورت سیلاب (بخش) و در
نهایت ترکیب سیلاب ها برای شکل دادن کلمه آموزش داده میشود.
در
روش ببین و بگو خواندن را با نشان دادن کارتهای تصویری به کودکان آموزش
میدهند. نام هر شیء به وضوح زیر تصویر آن نوشته شده است. به محض اینکه کودک
با تصویر و ناام آن آشنا شود تصاویر پاک میشوند و فقط نام آنها روی کارت
باقی میماند.
این روشها برای آموزش کلمات به بچه ها کافی هستند اما برای
ترغیب و راه انداختن آنها جهت یادگیری فرآیند کامل جذب و به یاد سپردن
اطلاعات که نه تنها از چشمها بلکه از کل مغز استفاده میکند ناکافی است.
به محض روبه رو شدن با یک مشکل تحلیل و سپس درک آن، آن مشکل به یک مرکز انرژی مثبت برای خلق و ارائه راه حل ها تبدیل میشود.
ویژگیهای
رایجی که از آنها به عنوان مشکلات خواندن هم نام برده میشود عبارتند از:
آوای فرعی (حرکت لبها در حین خواندن) استفاده از انگشت در حین خواندن نگاه
به عقب و پرش به عقب. همهء اینها در واقع مشکل محسوب نمیشوند و با کمی
تجدید نظر مفید و مثبت هم هستند. این بخش به تدابیر و برنامه هایی که برای
مدیریت هر یک از این مشکلات وجود دارد نگاهی می اندازد و برخی از مزایای
آنها را شرح میدهد.
آوای فرعی
تمایل برای به حرکت در آوردن لبها در حین خواندن کلمات تولید آوای فرعی نامیده میشود. این یک مرحلهء طبیعی در فرآیند یادگیری خواندن است و در بچه هایی رایج است که به آنها آموزش داده میشود تا با استفاده از روش آوایی (الفبایی) با صدای بلند بخوانند (ص/35). تولید آوای فرعی میتواند مانعی برای ادگیری تندخوانی در افرادی باشد که درکشان به آن وابسته است. زیرا ممکن است سرعت خواندن کلمات را پایین بیاورد. با این همه این امکان کاملا برای مغز شما وجود دارد که تا 2 هزار کلمه را با آوای فرعی ادا کند. بنابراین این ویژگی در خواندن اصلا مشکل محسوب نمیشود.
مزیت
آوای فرعی ان است که میتواند کلمه ای را که خوانده میشود تقویت کند. شما
میتوانید استفاده از صدای درونی را به صورت انتخاب شده برای تاکید کلمات و
مفاهیم مهم برگزینید و با افزایش صدا هنگام ضرورت آنرا به شکل ذهنی بلند
بلند ادا کنید! آنگاه این تکنیک به یک وسیله تقویت حافظه مثبت تبدیل
میشود. شما می توانید برای این که به تقویت حافظه بهتری دست یابید و مطالب
را برای مدتی طولانی در ذهن خود داشته باشید از بسته آموزشی ویرا و نرم
افزار تقویت حافظه تاتات استفاده نمایید.
آوای فرعی میتواند برای افراد
مبتلا به خوانش پریشی مفید باشد زیرا در حین خواندن کلمات صدای آنها درونی و
ملکهء ذهنشان میشود و به عنوان یادآورنده ای عمل میکند که شکلی از حروف
مجزاست و برای هر قسمت راست و چپ مغز جذابیت و گیرایی خواهد داشت.
استفاده از انگشت برای دنبال کردن کلمات
یکی از اصول مطالعه استفاده از انگشت هنگام مطالعه است و این روش جهت افزایش تمرکز حواس بسیار موثر و کاربردی می باشد. برای پی بردن به تفاوت بین حرکت چشمی که به آن کمک میشود و چشم دیگری که این کمک را دریافت نمیکند با یکی از دوستان خود آزمایش زار را انجام دهید: دایره بزرگی را در ذهن خود مجسم کنید. آنگاه طرح کلی آنرا دقیقا با چشمان خود دنبال کنید. تقریبا همهء افراد بدون استثناء با این تمرین شکلی تولید میکنند که با دایره خیلی فاصله دارد و بیشتر شبیه خطوط درهم و نا منظمی است که در شکل فحه مقابل نشان داده شده است و برای اکثر مردم این تمرین مشکل است.
اکنون
این کار را دوباره تکرار کنید اما اینبار از دوست خود بخواهید که با انگشت
شکل دایره را د هوا ترسیم کند و شما هم با چشم خود آنرا دنبال کنید. اکثر
افراد با این تمرین مشکلی ندارند و چشمهایشان به آرامی وتقریبا به شکل یک
دایره کامل حرکت میکند.
اکثر افراد این آزمایش را انجام میدهند پی
میبرند که با داشتن یک راهنما بسیار راحتتر می توانند با چشم چیزی را دنبال
کنند و بدین ترتیب حرکت چشمهایشان بسیار آرامتر و کارامدتر خواهد بود. این
بدان دلیل است که چشمها طوری برنامه ریزی شده اند که حرکت را دنبال کنند.
حرکت نقطه ای یک عملکرد غریزی است که منشأ آن به ادامه ی بقا مرتبط می شود.
اما این عملکرد تداوم یافت و به یک اصل حیاتی برای دیدن و درک آنچه در
اطرافمان رخ می دهد تبدیل شد.
جهت
یابی با انگشت بیش از آنکه مضر باشدعملاً می تواند به یادگیری تندخوانی
کمک کند. من صرفاً پیشنهاد می کنم که به جای استفاده از انگشت، که ممکن است
بزرگ و قطور باشد و برخی کلمات را از دید پنهان دارد بهتر است از یک وسیله
ی کمکی ظریف و باریک برای این کار استفاده کنید.
طیفی از تکنیکهای
راهنمای تندخوانی وجود دارد که در فصل 5 آنها را توصیف کرده ام آنها
ابزارهای اصلی کار همه ی مربیان و اساتید سخنرانی هستند.
بازگشت به عقب و پرش به عقب
اگر این
دو ویژگی کمی با هم متفاوتند اما هر دوی آنها با عدم اعتماد به نفس و
تمایل به برای ماندن در یک منطقه ی آرامش خواندن مرتبط می شود.
بازگشت
به عقب فرایند آگاهانه ارجاع به کلمات، عبارات و یا پاراگرافهایی است که
احساس می کنید آنها را جا انداخته اید یا درست درکشان نکرده اید.
پرش به عقب مشابه به آن اما فرایند ناآگاهانه دوباره خوانی موضوعاتی است که به تازگی خوانده شده اند.
ثابت
شده است که دوباره خوانی موضوعات، تفاوتی در سطوح درک ایجاد نمی کند،
بنابراین شما با انجام این کار فقط یک بار اضافی به چشم های خود تحمیل می
کنید. ساده ترین راه برای این که خودتان را مجبور کنید تا از این عادتها
دست بردارید، افزایش سرعت تان در خواندن و حفظ ریتمی ثابت در سرعت خواندن
تان است برای آشنایی بیشتر با روش های موثر تندخوانی می توانید از جامع
ترین نرم افزار تندخوانی و بسته آموزشی تندخوانی استفاده نمایید.
در
نتیجه بر اساس تجربه من از چند دهه کار با افرادی که دچار مشکلاتی در
خواندن بودند اکثر آنها اصلا مشکلی نداشتند زیرا همانطور که دید تولید آوای
فرعی و استفاده از انگشت اصلاً مشکل به حساب نمی آید در حالی که پرش به
عقب و بازگشت به عقب صرفاً عادتهایی هستند که می توانند تغییر کنند.
یادگیری تکنیک های تقویت حافظه و فنون تندخوانی با بسته آموزشی ویرا
منبع: قوی ترین و بزرگ ترین مرجع تندخوانی و تقویت حافظه در ایران
سربلند و استوار باشید